Podijeli e-mailomPodijeli na TwitteruPodijeli na Facebooku

Analiza velikog i malog semafora za 2012. godinu

Analiza velikog i malog semafora za 2012. godinu

Početkom 2013. godine akcija Poštujmo naše džepove napravila je detaljnu analizu promjena cijena za MALI i VELIKI SEMAFOR za 2012. godinu. U tablice su umjesto uobičajenih simbola upisani postotci rasta ili pada cijena za sve praćene proizvode, namirnice i kućne potrepštine u VELIKOM te proizvode za djecu u MALOM semaforu.

U MALOM semaforu, od 25.3. 2012., u 4 trgovine prate se cijene 48 proizvoda, u 11 kategorija dječjih potrepština. Riječ je o proizvodima za koje je od 1. ožujka uvedena stopa PDV-a od 10% (umjesto 23%), pa se shodno tome s pravom očekivalo sniženje maloprodajnih cijena. Ono što semafor nije zabilježio, dešavalo se tijekom veljače i početkom ožujka. U ožujku su zamijećena poskupljenja, pogotovo zamjenskog mlijeka Bebimil, a pelene su pojeftinile, nakon što su u veljači prije uvođenja nove stope PDV-a podignute cijene!

Ako promotrimo razdoblje od početka praćenja do 20.12. 2012., primijetno je da je, usprkos stvorenom osjećaju općeg i sveobuhvatnog poskupljenja, rast cijena zabilježen tek(?) u 64 stavke, što čini 39% od ukupno 165 stavki MALOM semaforu. Taj je odnos ujednačen u sve četiri promatrane trgovine - od 32% u Plodinama do 44% u Konzumu.

Analiza po kategorijama proizvoda, pokazuje sljedeće:
- najveći broj poskupljenja zabilježen je u kategorijama gotovih kašica (71%), pudera (64%), sokova (50%) te vlažnih maramica (47%),
- broj poskupljenja u ostalim kategorijama kreće od 14% kod keksa do 41% u kategoriji njege kože (ulja/kreme).

Jedini proizvodi koji se nigdje ne mogu kupiti po cijeni istoj ili nižoj razini od one iz ožujka su: zamjensko mlijeko Hipp te gotove kašice Hipp i Fructal, što je očito posljedica politike cijena samih proizvođača.

Od samog početka akcije Poštujmo naše džepove u fokusu praćenja je politika promjena cijena proizvođača i trgovca, a ne njihova međusobna usporedba obzirom na visinu cijena. U ovoj analizi, iznimno je prikazana i usporedbu s obzirom na (ne)povoljnost cijena. Označena je najviša i najniža cijena svakog promatranog proizvoda na dan 20.12. 2012.

Ta usporedba ukazuje na značajnije razlike među trgovinama:

BIPA sa 45% najviših i 15% najnižih cijena i Konzum sa 38% najviših i 19% najnižih cijena daleko su nepovoljnije od dm-a sa 22% najviših i 25% najnižih cijena te najpovoljnijih Plodina sa 2% najviših i 46% najnižih cijena.

kliknite za pregled i detaljni prikaz MALOG semafora

 

VELIKI semafor u 9 trgovina prati 211 proizvoda, u 40 kategorija prehrambenih i higijenskih potrepština. Većina trgovina je uključena u praćenje od 29.1. 2012., s iznimkom Trgovine Krk (od 25.3.) te Bille i Studenca ( od 20.10. i 05.11.).

Dobro je prisjetiti se da su početkom godine, neposredno prije početka praćenja, Dukat, Vindija, Kraš, Zagrebačka i Karlovačka pivovara, P&G, Beiesdorfi i Henkel podigli cijene većini svojih proizvoda, te da su počela nagađanja kako će se povećanje stope PDV-a (sa 22% na 23%) odraziti na maloprodajne cijene. Tjednim praćenjem utvrđeno je da su poskupljenja prethodila povećanju PDV-a, tako da su trgovci mirno mogli ispuniti obećanje o ne podizanju cijena pri samoj promjeni stope PDV-a.

Pogledamo li razdoblje od početka praćenja do 20.12. 2012., rast cijena je, unatoč općem osjećaju poskupljenja, zabilježen tek(?) u 478 stavki, što čini 38% od ukupno 1.254 stavki u VELIKOM semaforu. Ako izuzmemo Studenac i Billu (s 16-17%, u 2 mjeseca praćenja), udio poskupljenja u najvećem dijelu trgovina kreće se od 33% u Victi do 42% u Konzumu i Trgovini Krk, a odskaču Tommy s 50% i Plodine s 57% poskupljenja.

Kategorije proizvoda se mogu s obzirom na broj poskupljenja, podijeliti u tri skupine:

- 13 kategorija u kojima je udio poskupljenja manji od 30% (od 0% kod šećera do 27% kod napolitanki);
- 19 kategorija u kojima je udio poskupljenja od 30 do 50% (od 30% kod krumpira i brašna do 50% kod krafni);
- 8 kategorija u kojima je udio poskupljenja veći od 50% (od 51% kod piva do 68% kod jaja).

Od proizvođača, ne možemo ne spomenuti Dukat i Vindiju, Henkel i P&G te Zagrebačku pivovaru koji su svojom cjenovnom politikom značajnije doprinijeli ovakvom stanju.

Usporedba najviših i najnižih cijena ukazuje na značajnije razlike među trgovinama:

- grupu nepovoljnijih čine Trgovina Krk, Studenac i Billa (s 9-13% najnižih i 34-23% najviših cijena);
- srednju grupu čine Tommy, Mercator i Konzum (s 12-19% najnižih i 22-16% najviših cijena);
- grupu povoljnijih čine Victa, Plodine i Kaufland (s 25-33% najnižih i 14-7% najviših cijena).

kliknite za pregled i detaljni prikaz VELIKOG semafora

_________________________________________

Postujmo nase dzepove_logo Poštujmo naše džepove je akcija praćenja cijena koju je pokrenula grupa ekonomista - entuzijasta s ciljem osvještavanja prava izbora i utjecaja kupaca na tržište. Budući da aktiviranje poluge akcije - reakcije podrazumijeva aktiviranje promjena kupovnog ponašanja to je i "misao vodilja" akcije od samog početka. Stoga, uz primarne informacije o promjenama cijena proizvoda široke potrošnje, akcija nudi različite zanimljivosti, kako s aspekta kupaca tako i trgovaca / proizvođača. Praćenje cijena i ankete akcije Poštujmo naše džepove možete redovito pratiti u istoimenoj rubrici portala Kupac.hr.

 

 

 

 

 

Kupac.hr



11.1. 2013.

Podijeli e-mailomPodijeli na TwitteruPodijeli na Facebooku