Podijeli e-mailomPodijeli na TwitteruPodijeli na Facebooku

Društvo za zaštitu potrošača Hrvatske upozorava

Društvo za zaštitu potrošača Hrvatske upozorava

Ovogodišnji Svjetski dan prava potrošača Hrvatski građani  i udruge za zaštitu potrošača obilježavaju opterećeni cijelim nizom gorućih problema:

- Neriješeni problemi iz 2011.  multiplicirali su se u  različitim  varijantama stvarajući pravnu nesigurnost i svekoliki nered u životu građana.!

- Hrvatski sabor od rujna 2009. godine nije dobio nikakvo cjelovito Izvješće o stanju Hrvatskog sustava zaštite potrošača i zdravlja, i o realizaciji Akcijskih planova za područje zaštite potrošača za 2009, 2010. i 2011. godinu. Tko je odgovoran za takav propust ?!? Nadležno Ministarstvo za zaštitu potrošača! Ministarstvo gospodarstva!

Nesporna je činjenica da je stanje sustava zaštite potrošača sukladno razvijenosti tržišnog gospodarstva i funkcioniranju države kao pravne države:

1.Zakonski propisi se ne poštuju! Umjesto njihova provođenja, svatko postavlja svoja "pravila", što rezultira navedenim neredom i pravnom nesigurnošću

2. umjesto gospodarskih aktivnosti razvila se je nečuvena kreativnost u stjecanju prihoda bez zakonske osnove

a) Opomene su postale sredstvo za stjecanje prihoda, pri čemu svaki poslovni subjekt određuje svoju cijenu, dok Zakon o obveznim odnosima  ne poznaje tzv. opomenu kao instrument u naplatnim poslovima!

b) Komunalna poduzeća i lokalna uprava i samouprava naplaćauju komunalne usluge koje ne pružaju i koje se ne  koriste! Osnova za naplatu komunalnog otpada su   objekti, kao i u poreznom sustavu.  Nadležno Ministarstvo "čuva" ekonomski neodrživa poduzeća zatvarajući oči pred takvom praksom!

c)Tijekom  zadnjih 14,5 mjeseci  "Ovršni zakon" visi ponad glava građana RH poput Domaklova mača !!!

Koristi se za naplatu prastarih potraživanja koja su se  mogla provestii   prije 10-tak   godina, od koji su davno odustali, ali su sada sa kamatama od nekoliko desetaka     tisuća kuna jako isplativa! Ne utvrđuje se ovršenik, njegova točna adresa, nije bitno: sredstva se skidaju sa računa, naplata se provodi. Dok  se žrtva snađe, prođu svi rokovi za obnovu postupka!

d) Nepostojeće tvrtke "posluju" uzimajući novac za robu koju ne isporučuju, i nikome ništa!  Posluje se unatoč 50-ak prekršajnih prijava!

- Trend rasta sve većeg broja sve složenijih upita i reklamacija potrošača upozorava  na drastično narušavanje ravnoteže gospodarskih interesa između potrošača, s jedne strane, i trgovaca (davatelja usluga, proizvođača), s druge strane !!!

- Hrvatska ima mali broj jakih, operativnih  i iskusnih udruga za zaštitu potrošača koje tijekom proteklih 12 godina odrađuju svoj dio zadaća sustavnoga informiranja, edukacije i savjetovanja potrošača, te  jačanja kapaciteta hrvatskoga sustava zaštite potrošača i zdravlja. Nažalost,  udruge, taj najaktivniji i najsenzibilniji dio sustava se sustavno  marginalizira i financijski postupno guši!

- Iako je Hrvatska potpisala Pristupni Ugovor sa EU i pri tome prihvatila cijeli niz ozbiljnih obveza, zadaća i rokova, među kojima je  "Ubrzana  integracija hrvatskoga sustava u sustav zaštite potršača i zdravlja EU-a"

- Mi iz Društva "Potrošač" naglašavamo: "nemamo   pravo na nekoliko dodatnih time-outa !!! Dakle,  moramo spremni za ulazak u članstvo EU-a i intergraciju hrvatskoga tržišta u jedinstveno tršište EU-a.

- Proračunsko izdvajanje za područje "Provedba Nacionalnog programa zaštite potrošača"  za 2012. godine iznosi oko 2.100.000 kuna za cijeli sustav, što  iznosti 0,47 kuna po stanovniku (0,06 EUR / potrošač), što je ispod  najnižih izdvajanja u EU !!!

-     Društvo "Potrošač" ne prihvaća stari narodni izričaj "Koliko novca, toliko muzike".  Tražimo ŽURNU promjenu aktualnog modela finaciranja  područja zaštite potrošača i zdravlja i njegovo približiavanje praksi EU-a, neovisno o globalnoj recesiji, gospodarskoj  i finacijskoj krizi !!!   Rješenje  nalazimo u (1) repozicioniranju javne politike zaštite potrošača, (2) realizaciji  zakonskih obveza svakoga nositelja zaštite potrošača  i (3) u političkoj volji !!!

Imamo sve institucije hrvatskog sustava zaštite potrošača i zdravlja koji ima kapacitete za realizaciju EU politike "Okoliš, potrošači i zdravlje". Međutim, između nositelja zaštite potrošača nema stvarne operativne suradnje, iako je Savez "Potrošač" tražio   stvaranje interaktivnog i dinamičnog partnersko-informacijskog  sustava  u  obličju Koordinacije. Izgradnja toga sustava, ne zbog traženja EU-a (iako to EU očekuje), već zbog građana RH i kvalitete njihova života, zaštite njihovih temeljnih ljudskih prava, dostojanstva, gospodarskih interesa i jamstva njihove sigurnosti i pravne zaštite u hrvatskoj i  u EU! Logičnim se postavlja pitanje "TKO  sustavno otupljuje oštrice formalno postavljenog hrvatskoga sustava?

Poruke više desetine tisuća  građana-potrošača  koje  komunicaju sa udrugama potrošača, uključujući i sudionike  dva on-line istraživanja  8.875  građana  RH (4.913 + 3.382) koji su iskazali svoja stajališta i ocjene o razini i učinkovitosti hrvatskog sustava zaštite na temelju vlastitih iskustava i problema s trgovcima i šutnjom administracije su:

Ovoga WCRD 2012 - hrvatski potrošači OD DRŽAVNIH INSTITUCIJA TRAŽE I OČEKUJU ODGOVORE I RJEŠENJA! Također, prilikom svjetskog (europskog i hrvatskog) Dana prava potrošača, i potrošači i udruge za zaštitu potrošača uporno ponavljaju:

1. Zaštita potrošača i zdravlja područje je od javnog interesa i kao takvo osnova je svakog učinkovitog, konkurentnog i pravičnog društva. To nije samo ekonomska kategorija, već  i civilizacijska stečevina razvijenih demokracija, uređenih tržišta i sustav vrijednosti u stalnom razvoju koji osigurava pravnu zaštitu, sigurnost i zdravlje potrošača, a ne teatar,

2. HRVATSKI POTROŠAČ - MORA  KONAČNO POSTATI  KLJUČNI  I GOSPODARSKI ODGOVORAN ČIMBENIK I REGULATOR NACIONALNOG I EU TRŽIŠTA ROBA I USLUGA

3. Nikome nismo dali dopuštenje pretvaranja naših džepova u "kasice-prasice" za pokrivanje tuđih gubitaka, loše upravljanje tvrtkama i pogrešne poslovne odluke!!!

U konačnici, "Glas potrošača mora se čuti» (J.F. Kennedy ), saslušati i prihvatiti  kao sugestija, prijedlog i rješenje. Ovih 8.875 potrošača - građana RH traži žurnu implementaciju Obamine inicijative "Otvorena vlast"





Kupac.hr


14.3. 2012.

Podijeli e-mailomPodijeli na TwitteruPodijeli na Facebooku