Podijeli e-mailomPodijeli na TwitteruPodijeli na Facebooku

Zavjera oko žarulje

Zavjera oko žarulje

Na festivalu dokumentarnog filma Zagreb Dox prikazan je zanimljiv dokumentarac "Zavjera oko žarulje" autorice Cosime Dannoritzer koji istražuje priču o udruživanju korporacija koje su odlučile namjerno skratiti rok trajanja proizvoda kako bi povećale potražnju.

Priča počinje u 1920-im godinama, kada je osnovan tajni kartel koji će ograničiti vijek trajanja sijalice sa žarnom niti. Žarulja je u ovoj priči tako postala prvi proizvod "planiranog zastarijevanja" kako bi kompanije povećale dobit i prodaju.

U 20-tim godinama 20. prošlog stoljeća vijek trajanja žarulje bio je 2500 sati, a danas žarulje traju 1000 sati. Autorica otkriva kako je 1924. U Ženevi osnovan tajni kartel Phoebus koji je za 2 godine smanjio rok trajanja žarulje na 1500 sati, a do 1940. uspjeli su smanjiti vijek trajanja na 1000 sati.

Kao prilog u tezi da je riječ o planiranoj akciji u dokumentarcu je prikazana žarulja iz 1901. godine koja do danas svijetli u jednom vatrogasnom domu u SAD-u.

Ista se stvar dogodila s najlonskim čarapama, koje su u početku bile kvalitetne da bi uskoro postale proizvod s kratkim rokom trajanja, automobilima i modernim gadgetima poput iPoda.

Dokumentarac još dotiče mnoga ozbiljna pitanja poput bacanja računala ili printera za koje nas uvjeravaju da se ne isplate popravljati nego je jeftinije kupiti novi proizvod. Bacanje takvog otpada ozbiljna je prijetnja za okoliš, a smanjenje resursa neminovno dovodi do krize.

Ovakva odluka proizvođača da svjesno skraćuju rok trajanja proizvoda otkriva samu bit potrošačkog društva - da kupujemo što više stvari koje nam zapravo nisu potrebne. Takav način poslovanja danas je postao ozbiljna prijetnja za okoliš jer resursa je sve manje, a zagađenje takvim proizvodima već je doseglo alarmantne omjere.

 

 


Kupac.hr


5.3. 2012.

Podijeli e-mailomPodijeli na TwitteruPodijeli na Facebooku